Amsterdam


Goedenavond! Učím sa po holandsky. Z lásky. Našla som mesto môjho života. Amsterdam. Vystúpila som z metra a nechcela nikdy odísť. A nie, nie je to kvôli tráve. Tráva v Amsterdame je ako cigarety v Paríži. Akurát z tých nie je toľko turistov rozbitých na chudákov. Sloboda v Amsterdame zachádza do svojich perverzných rozmerov. Je tam krásne.



Nikdy som nevyšla z centra, ale videla som všeličo. Vyhľadávači drôg sa bavia v rovnakej časti ako posh ľudia v najlepšom oblečení. Ich bar je vedľa škôlky, z druhej strany škôlky je načerveno nasvietený výklad. Uprostred výkladov tróni kostol. Holanďania vždy vedeli robiť business.


Prekrásna architektúra kontrastuje s prázdnymi fľašami v kanáli. Vraj to súvisí so slobodou. Amsterdamčanom nebude nikto hovoriť, kam majú hádzať smeti. Ani pokus zaviesť triedené koše mestu nevyšiel. Liberty for porcs! V kanáloch vraj ležia aj Canta - amsterdamské mini autá, ktoré znervózňujú cyklistov. Nikdy neznervózňujte cyklistov. Vedia dobre trafiť. „Nechcene.“

Mimochodom, pod slovom "bicykel" som si nikdy nepredstavovala toľko tvarov a veľkostí.

Canta
Sen je bývať na lodi. Baviť sa, spať, raňajkovať, vyliezť na sťažeň, previezť sa kanálmi. Z vody vyzerá mesto inak. Žirafy v zoo sú ešte vyššie, keď prší, je ešte chladnejšie, hausbóty sú lákavejšie, skrývajú toho viac. Napríklad dvojicu gayov užívajúcich si S&M. Zakývajú na pozdrav. Aj gitarista s konskou hlavou sa slušne poďakoval. Akurát ten gentleman s kvetináčom na hlave pôsobil svojsky. Predstavte si akýkoľvek typ človeka – v Amsterdame ho nájdete. Aj turisti sú špecifickí. Prispôsobil sa im trh: „Would you like to try some drugs?“


Ja som vyskúšala šnupať kakao. Kedysi kdesi som čítala, že je to pôžitok hodný bohov. Bolo to hnusné. A mala som z toho hnedé sople. V rovnakom obchode som ale mala najlepšiu truffle môjho života.
 

Vyskúšala som veľa múzeí, hlavne to mestské si netreba nechať ujsť. Múzeum sexu nestojí za nič. Hlavná rada - buď si načierno zohnať múzejnú kartu, alebo si všetky návštevy naplánovať dopredu. Na Annu Frank sa čaká hodiny. Hodiny. Vyskúšala som všetky druhy syrov so všetkými druhmi horčíc a omáčok a jediný druh waflí. Zadarmo v každom obchode pre turistov. Vyskúšala som reštauráciu špecializovanú na syry - zbohom mi pri odchode dala myš. Vyskúšala som najnehygienickejší predaj oblečenia z upršaného chodníka. Vyskúšala som malé pivo za osem eur. Objavila som fondant v Heme. Chutil hnusne. Vyskúšala som toho veľa.

Blšák na Waterlooplein

Amsterdam je successful business story. Vybudovali ho ľudia, ktorí vedeli ako na to a sú na to pyšní. XXX nájdete napísané, vytesané, vykrojené, vytetované, vypálené. Wim povedal, že je to dokonalé mesto, no bolo by ešte lepšie, keby ležalo niekde na juhu, bez dažďa, s pieskovými plážami. Žije tam celý život, takže som mu ochotná veriť.


Mojím malým rajom je knižnica pri Nemo. Vojde kto chce, vyjde kto chce. Vo vstupnej hale je klavír, na ktorom si zahrá kto chce. A keď chce niekto iný, pridá sa. Na najvyššom poschodí je reštika s výhľadom na celé mesto. Na najnižších poschodiach detské oddelenie, v ktorom sa dajú stráviť hodiny.


Nikdy som o Amsterdame nesnívala. Teraz sa ho neviem nasýtiť. Je krásny a špinavý, voľný a obmedzený, veľký a malý, sivý a farebný. Predovšetkým voňavý. Dvíham kotvy. Tot straks!


A rada na záver. Autobusmi sa z Holandska pašuje kadečo. Ak nemáte záujem sledovať policajný zásah, odporúčam iný spôsob dopravy. Tak či tak, eurolines by mali po mojom poslednom výlete zhorieť v pekle.

Komentáre