MYDLO Z ALEPA



Má niekto z vás veľmi citlivú pokožku, alebo ekzém? Savon d'Alep je pre ňu vraj ako stvorené. Keď mi ho odporúčala lekárnička, to meno mi bolo odkiaľsi známe. Už viem! V Nancy sa mi ho snažil predať pán Sýrčan pracujúci v copy centre. Vtedy by som ho vzala jedine zadarmo. Za scan jednej strany som mu zaplatila 2 eurá. No more cash to spend. Po lekárničke sa zaň dušovala krásna pani v rokoch, ktorá ma nechala vyskúšať jemnosť jej pokožky. Niet presvedčivejšieho argumentu. Hneď som si na miestnom multi-kulti trhu kúpila vlastný kus.



Presný preklad tohto kultúrneho bohatstva nepoznám, ale v zvyšných dvoch jazykoch, ktoré zvládam, je to Aleppo soap, savon d'Alep, laurel soap, Syrian soap, ghar soap. Pre tento blog Mydlo z Alepa. Bronzovo hnedé kocky sa vyrábajú ručne v Levante z kombinácie olejov z olivovníka a vavrínu (bobkový list). Podľa rečí ho používali už Kleopatra a Zenobia a bližšie k nám, slovenským devám, sa dostalo cez Rimanov.

Čítala som si aj čo-to o jeho výrobe. Najviac ma zaujala časť, keď sa horúca masa vyleje na zem a chodia po nej ľudia s drevenými doskami na nohách, aby sa zarovnala. Ktovie, či to aj im príde také rozkošné ako mne. Na záver sa do mydla vtlačí pečať, nechá sa niekoľko mesiacov vyzrieť a hybaj na export. V hotovej verzií je mydlo na povrchu hnedo-zlaté a vnútri zelené. Každý kus tiež pyšne nosí výrobcovo meno. To je tradičný príbeh. Moderné fejky sa robia narýchlo a často s pridaním kadečoho, čo tam nepatrí. V pyšnom kúsku sa nachádza olivový olej, vavrínový olej a lúh. Kvalitu a cenu určuje prostredná položka. Čím vyššia koncentrácia vavrínového oleja, tým lepšie. Dáma s jemnou pokožkou mi radila neísť pod tuším 30%. Ach... zabudla som. Môj exemplár obsahoval 55 % bobkovníka a 45% olivového oleja, s prídavkom vody, hydroxidu sodného a soli.


Keďže som si tohto krásavca kúpila na trhu, potrebovala som vyskúšať, či je real. Pokiaľ neviete prečítať pečať, existujú dva testy: mydlo musí smerom dovnútra prechádzať k zelenej farbe a musí plávať na vode. To s vodou som, priznám sa, nikdy nevyskúšala.

Jeho vôňa mi prišla príjemne zemitá a nevtieravá. Na pokožke som po použití necítila žiadnu mydlovinu. Miernym problémom bolo narábanie s tak veľkým kusom. Nakrájala som si ho teda na menšie časti a tie postupne používala. Zaujímavé je, že odkrojená časť následne zmenila farbu dozlatista. Aj keď je kus dosť drahý, používať ho budete veľmi dlho a kúpa sa vám oplatí. Našťastie netrpím ekzémom, takže nemôžem posúdiť účinky mydla v tomto smere. Viem však povedať, že moja suchá a citlivá pokožka sa z neho veľmi tešila. Pri umývaní sa mydlom s tak dlhou tradíciou som mala pocit výnimočnosti a akéhosi dávneho rituálu. Nie je to sprcháč z teska, ale kus poctivej práce generácií. Mne tento pocit pre zlepšenie dňa stačí.





V opisoch pozitívnych účinkov si toho prečítate veľa, z čoho časť je zrejme aj vedecky overená. Taký vavrínový olej by mal byť antibiotický a antimykotický liek na svrbiacu pokožku. Olivový olej zas hojí a hydratuje, regeneruje a tiež zjemňuje. Mydlo z Alepa sa odporúča používať na telo aj na tvár, dokonca aj na vlasy. Priznávam, že ja sa vždy pokúsim umyť si s týmito tradičnými mydlami vlasy a vždy to dopadne katastrofálne. Zlepené, nechutné, s.o.s. vlasy. Ale veď skúste aj vy. All in all, Savon d'Alep chcem mať v mojej kúpelni roky a jedného dňa nonšalantne poúčať dvadsaťročné dievčatá o jeho kvalitách a jemnosti mojej pokožky.


Komentáre